CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Wednesday, October 5, 2011

adakah saya sakit?

semenjak dua menjak ni - BP tak stabil - bermulanya kisah BP tak stabil ini @ turun naik - kadang2 bawak naik   atas turun - kadang2 atas turun bawah naik - bila dah nak penghujung raya hari tu - saya rasa sakit2 tengkok - kadang2 kepala pening2.....nak cakap pening kepala ke - sakit kepala ke...payah nak beza - dua2 betul kot....

spertimana yang dicatat minggu N3 lepas - saya pergi check-up. Tup2...tak pernah2 BP ni naik....nak kata saya risau bebeno tak lah - apa yang saya buat ialah mulalah berusaha dengan petua2 tradisional yang disarankan oleh rakan taulan - tak kurang jugak rakan maya ni....Terima kasih semua yer.....Allah swt saja lah yang membalasnya  dan kita sama2 dapat manfaatnya.

saya pernah gak pergi ke klinik atas sebab pening2/sakit2 kepala & sakit2 tengkok ni . Doktor beri ubat untuk sakit urat & ubat postan untuk sakit kepala...alhamdullilah dengan sekali makan je...dah lega @ tak payah lah nak ulang2 ikut time makan ubat ! maka saya pun simpanlah aje ubat2 tu.

dua hari lepas saya sakit semula kat pangkal tengkok ni.....masih degil tak makan ubat urat - tapi saya "cool" aje...okeylah...tadi petang rasa sakit2 lagi - kali ni saya letak kuyok herba China - masih ada berbaki yang saya beli di Beijing tahun lepas. Bila tampal aje....bukan main sedap lagi berangin je....sedap rasanya....lepas tu  - dah ok pulak.....

bila main sakit tengkok ni - rata2 orang cakap simptom sakit darah tinggi....daripada dengar citer rakan2 ni - macam terok beno sakit darah tinggi ni....bagi saya - macam ok aje...jadi saya tak tahu BP saya ni naik sebab apa.....ada juga orang kata kolestrol tinggi. Rasa saya ini  ada kebenarannya !

bila cite fasal kolestrol - mana tak nya - time puasa - time raya lepas bila fasal makan - mak datok - boleh tak nampak lah orang keliling !!! punyalah berselera sungguh makan - semua main sedap bantai aje !

jadi saya agak2 lah - sebab utama saya sakit2 ni - sebab makan yang "melampau" batasan ! cikgu oiiiii...sikit mau ingat la...amik ko - sekarang baru mau ingat...

INGAT ! kesihatan diri kita seperti traffic-light. MERAH - KUNING - HIJAU  Tuan/puan kat lampu warna apa?

MERAH - sakit dah kritikal
KUNING - dah mula nak belajar2 sakit - berjaga2
HIJAU - sihat......

saya dah warna kuning ! harap tak lah tukar warna merah - inilah saya dok pulun berhempas pulas sedaya upaya mengamalkan segala petua taradisional - insyaAllah dengan petua2 tradisional ini - saya berasa yakin - sakit2 ini akan beransur pulih & amalkan semula pemakanan yang sihat dan sedap !


kuyok herba yang ditampal kat tengkok

sekian - selamat beramal 

10 comments:

ainhany said...

salam cikgu,

jaga diri ye...
cepat2 pergi rawat dan pastikan kesihatan kembali hijau

rosli said...

Hjh,

Saya punya traffic light...kuning ke oren nak dekat merah....hari ni rest lagi...tengkok saya masih sakit lagi. Ubat pun saya makan ni....

::FAIZ:: said...

take care

Kak Imun said...

Salam, cikgu sonata. Kak punya traffic light skrg ni jarang2 hijau. Baru rasa2 nak hijau sikit dah menyala ke kuning balik. Amalan cikgu dan rakan2 lain menjadi panduan kak juga.....:) Sama2lah kita berusaha menjauhi lampu merah......:)

sonata anak kancil said...

Ainhany - w'salam - tk tu lah nak berusaha supaya hijau cepat2

sonata anak kancil said...

Hj Rosli - macam sama je kita ni sakit---byk berehat tn hj - try don't stress - kosongkan minda - rehatkan minda ...saya byk buat amalan tradisional tu - sy masih bertahan tak makan ubat ( appt doktor pd 18hb)

sonata anak kancil said...

Faiz - tk

sonata anak kancil said...

Kak Imun - yer kak - kita usaha bersungguh2 supaya balik hijau !

atuk said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

makan ubat sambil berdoa
Insyaallah...terkawal

Wassalam

sonata anak kancil said...

Atuk - w'salam - masih dalam monitoring - ubat2 tak ada lagi