CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Tuesday, December 7, 2010

Perjalanan ke Sinai...6

Perjalanan dari Cairo ke Mt. Sinai

Pagi2 -  23hb November 2010 - aku & geng bertolak ke Sinai. 6 pagi dah mula breakfast. Pukul 7.00 pagi dah mula keluar dari Cairo. Perjalanan ke Sinai dengan bas mengambil masa 7 - 8 jam - Perjalanan dari Cairo di Benua Afrika menuju ke Sinai terletak dalam Benua Asia. 2 benua kami lalui...! untuk sampai ke Sinai...jalan pintas antara 2 benua ini adalah melalui Ahmed Hamdi Tunnel iaitu terowong yang berada di bawah Terusan Suez yang panjangnya lebih kurang 4.2 km - jadi kita lalu bawah air &
 kapal2 belayar atas kita....hahaha  !

menuju ke terowong

dalam terowong

Perjalanan ke Sinai melalui saujana mata memandang padang pasir

padang pasir

ada juga ladang buah zaitun di padang pasir ini

di perjalanan singgah di sini
iaitu  kawasan  kubu pertahanan tentera Israel yang ditinggalkan semasa menentang Mesir

Dalam perjalanan juga kami singgah ke sini

kawasan UYUN MUSA @ Ayoun Mousa ( hot springs )

ini adalah tempat persinggahan Nabi Musa A.S.  yang terletak di tengah-tengah perjalanan di antara Terusan Suez dan Gunung Thursina. Mengikut sejarah terdapat 12 buah telaga. 12 buah telaga itu untuk  pengikut Nabi Musa A.S. sejumlah 12 kaum.

Seterusnya kami dibawa ke sini - Hammam Firaun

Hammam Pheraon @ Firaun

Hammam Firaun ini terletak di Persisiran Teluk Suez. Ia merupakan tempat  mandi Firaun pada musim panas dan terdapat sebuah lubang yang ditebuk di kaki sebuah bukit di tepi pantai dan  wap panas keluar dari lubang tersebut dikatakan untuk mengubat penyakitnya..Di tepi pantai ini juga terdapat mata air yang panas dan masih jelas kita boleh lihat air yang keluar itu berasap @ berwap panas.

kami berhenti di sini untuk makan tengahari dan solat

Perjalanan diteruskan lagi melalui gunung ganang batu batan di kiri kanan jalan raya...

kawasan perkampungan

Akhirnya kami sampai ke hotel di kawasan pergunungan & padang pasir !

sebelum sampai di hotel perlu lapor di ofis ini dulu !
( saya sangat kagum dengan binaan bangunan / rumah mereka
 yang kebanyakannya disusun dengan batubatan seperti ini ! )

kami perlu berehat setelah 7 - 8 jam satu hari perjalanan....sejuk mula terasa bila hari semakin gelap...terpaksa memakai baju tebal...persiapan mendaki Bukit Thursina perlu cukup lengkap terutama dengan baju tebal sebab suhu serendah 8 darjah celcius ! Oleh kerana baju yang dibawa tak cukup tebal aku terpaksa beli sehelai baju tahan sejuk berharga 200 L.E. , sarung tangan ( 15 L.E. ) dan mafla  ( 25 L.E. ) di hotel ini yang lengkap dengan keperluan mendaki & juga cenderahati. ( sungguh malang....rata2 tempat kebanyakannya cenderahati adalah berupa patung2 firaun & sewaktu dengannya !!! - jadi tak lah aku membelinya - agak susah nak pilih yang boleh dibeli.... )

Sepatutnya lepas dinner kami semua diminta berehat @ tido sebab jam 12.00 kena bangun - bersiap sedia untuk mendaki Bukit @ Gunung Thursina jam mulai 1.00 pagi....Tapi dalam kesejukan menyelubungi diri - kita orang merayau2 di sekitar hotel....melihat ramai pelancong2 yang mula masuk untuk menginap di sini...semuanya nak mendaki Bukit Thursina.

Sampai sini dulu.....waktu tido di hotel ini...ha3x....sambung nanti untuk  persiapan mendaki Bukit Thursina.....cuba tanya2 En Google....keistimewaan Bukit Thursina ini.

Bye.............SALAM MAAL HIJRAH

atuk said...

Salam Maal Hijrah Cikgu Sonata

seronok membaca perjalanan ni

Wassalam

Kak Imun said...

Salam Maal Hijrah, cikgu sonata. Seronoknya tengok gambar2 yang sempat cikgu rakamkan. Kalau ada lagi, sudi2lah kongsikan dengan kami ya..........

Hjh Noralenna Abbas said...

Wah, jauhya perjalanan...

rosli said...

Salam Hjh Zaleha,

Seronok baca pengalaman ini, dulu saya hanya dapat tau pasal Sinai dan Bukit Tursina melalui buku sejarah dan geografi saja....ni motivasi yang baik...kena letak target nak ke Mesir pulak ni.....

ღKekunangpelangiღ said...

wahhh!
Lama tak menyinggah,
banyak benda menarik. ^^

nadz said...

Assallamualaikum Cikgu Sonata,
Salam Maal Hijrah juga.

Dari gambar-gambar dan penceritaan cikgu, mama nadz rasa mcm nak pergi juga satu hari nanti..harap-harap badan sihat untuk menjelajah bumi anbia itu...

Nak plan ke mana pula cuti-cuti Malaysia tahun 2011..hihii

sonata anak kancil said...

Rozali : salam maal hijrah untuk sdr. Terima kasih sudi membaca ! ini semua adalah rakaman saya sewaktu ke sana...kalau tidak ianya akan berkubur begitu saja...dan mungkin boleh jadi panduan kepada mereka yang hendak ke sana....

Myfrin's story : Salam maal hijrah juga kepada sdri. Terima kasih sudi melihat gambar2 itu....itu kira yang the best shot lah ! insyaAllah akan letakkan lagi gambar2 seterusnya untuk dikongsi bersama

Kak Nora : ada peluang kak....banyak kali fikir juga nak ke sana ! akhirnya pergi jua....seronok kak...

sonata anak kancil said...

Rosli : betul tu...dulu2 kita tahu bila cikgu ajar...cikgu ajar pun ikut buku ! saya tak terfikir akan sampai juga ke sana ! alhamdullilah dapat peluang saya ke sana...dan lihat sendiri tempat2 para anbia' ini.

Epol @ kunang2: terima kasih sudi ke sini...macam2 adaa...senang2 dataang lah lagi

Nadz : W'salam. salam maal hijrah untuk Nadz. Mudah2an hajat Nadz nak ke sana akan tercapai...memang seronok dapat lihat sendiri...pulak tu tour guide akan bercerita dengan firman2 Allah swt dan juga hadis2 nabi. Tu yang seronok ...macam tengo Jejak Rasul di tv...

tahun 2011 - dah ada plan nya...tunggu confirm aje!

Nizam Awang Brahim said...

Jauh berjalan yek...

sonata anak kancil said...

Jejaka Desa: agak jauh kali ni...alhamdullilah sampai jua ke sana