CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, April 16, 2010

Dugaaaaannnnnn....................

Salam hari Jumaat yang mulia


saya tidak mahu lah nak berceloteh panjang lebar tugas2 saya di sekolah
banyak2 cerita @ tulis....orang pun bosan membaca - 
tak habis2 apa kerja saya buat di sekolah....

tugas saya di sekolah adalah sebagai pendengar setia - penyelesai masalah - penasihat - cadangan beri hukuman pun iye jugak lah - meeting sana sini....macam2 JK yang ade meeting saya kena lah hadir ...ikut bidang @ unit apa...dengan lain perkataan semua bidang saya kena hadir jugak lah.....biasanya meeting JK Pengurusan Sekolah kena hadir....sub-unit - sub-unit tu pulak...tengok lah  --- jika perlu hadir - saya akan hadir....sebab bila tiba peringkat sub-unit ni....penyelaras hanya lah nak bincangkan what - when - how to do all the activities....tu je....ok lah cukup lah senerio tugas saya ni.......( saje je nak tulis....!)


bila tiba program besar melibatkan komuniti luar.....selagi tak selesai majlis ni...selagi tu lah dok meeting - meeting - melihat @ memantau perkembangan / apa yang masih belum selesai / apa masalah yang dihadapi / apa2 yang berkaitan..............jangan nanti rumah siap pahat berbunyi! ni yang tak mahu....kita nak buat semua yang terbaik....


***************cukup la intro saya hari Jumaat ni************


Point nak disampaikan hari ini......


Ibubapa hendaklah sentiasa prihatin terhadap anak2 yang bersekolah....
Jangan lah hantar @ suruh anak pergi sekolah....main pakai lepas aje ke sekolah....lihat lah kebajikan anak itu......
( ibubapa yang saya kenal di sini @ yang sedang baca coretan saya ni adalah yang terbaik! orang kata line- clear! )
yang saya catat ni....( macam la ibubapa yang saya nak fokus ni baca apa yang saya tulis di sini..............tak pe lah hanya yang saya tulis ni untuk renungan bersama......untuk prihatin anak2 kita.....saya pun prihatin terhadap anak2......bukannya senang mak oiiiiii ...... )


 ...................ade ibubapa yang menyebelahi anaknya @ orang kata beking anak......anak dah terang2 buat salah.........dia katanya anaknya masih tak buat salah....dah cukup lengkap bukti......tak nak terima lagi kesalahan anaknya...............padahal .....contohnya cikgu saya..................tak kan lah sewenang2nya nak tuduh anak dia buat salah kan........budak buat salah - kita siasat - bila dah siap siasatannya panggil ibubapa......terangkan kepada mereka.............bukannya main terus cekup dan tuduh @ hukum !!!! Tapi itu lah nak cakap..................kita pun pelik...ibubapa jenis apa ni???? lepas tu siap pulak nak tuduh cikgu macam2..........cikgu dah siasat cukup lengkap....patutnya berterima kasih kepada cikgu...................kalau tak anaknya ntah jadi apa tatau la................saya pernah tangkap budak perempuan dalam cubaan nak ponteng sekolah.............terus telefon emaknya.......emaknya dalam keadaan busy....sanggup datang jumpa saya....dan mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada saya................kalau tak.....dia tatau anak dia buat hal macam tu...............


Begitu juga...................ibubapa kena tahu sape kawan2 anaknya............yang peliknya.....ade ibubapa yang membiarkan anaknya keluar malam!!! tatau petang hari ke / magrib ke......malam ke yang mana sepatutnya semua anak berada di rumah!!!! ni tak .............datang beritahu saya......anak keluar malam....kenapa tak kawal??? susah lah cikgu....ikut kawan!!! ade pernah ibu telefon saya .....dah agak petang............cikgu anak saya tak balik lagi.......mana dia pergi................hai anak awak.....awak cari lah ke mana dia pergi! ni tanya saya pulak................mana lah saya tau!!!


ade bapa beri anak bawah umur guna motor ke sekolah tanpa lesen! saya kata - mulai esok encik hantar sendiri anak encik ke sekolah..........sebab anaknya dah salah guna motor...datang sekolah lewat jugak.....bukak port dengan kawan2 dulu.....anak ade buat hal .....dekat2 loceng nak bunyi baru berdedai....menyorong motor ke sekolah..... dan sibapa tau anaknya buat apa......so....dah hampir2 nak menyesal....salah sape??? datang jumpa saya jugak!


inilah antara cerita ceritut saya tentang peranan saya menangani masalah salah laku anak2 didik di sekolah.....biasanya saya akan hubungi ibubapa bila berdepan dengan pelbagai situasi anak2 yang bermasalah..........................


( pagi tadi..............ibubapa datang jumpa saya - siibu menangis depan saya menceritakan anaknya - perempuan F2 bercouple dengan budak F5...nak mintak saya settlekan macamana nak buat akan anaknya itu!!!! )


belalang ohhh belalang...... 
budak ohhh budak........

28 comments:

mfisma said...

Salam Cikgu Sonata..saya mmg ngeri bila baca kes2 budak sekolah sekarang..sy pun anak yg meningkat remaja..lelaki semuanya..Alhamdulillah sekolah agama tapi perlu juga dipantau dan dijage..semoag Cikgu Sonata dpt jalankan amanah dgn baik..

atuk said...

Assalamualaikum Cikgu Sonata

Saya dari dahulu lagi, hukuman rotan, seperti dahulu dikekalkan

malah sekarang ini sya benarkan anak saya dirotan apabila ia membuat salah

Wassalamatuk1959

aznaz said...

salam from Makkah..


moga cikgu sonata tabah menghadapi situasi yang amat rumit ituh dengan penuh ketenangan dan kesabaran..insyalah you can do it cikgu...


wslam

nadz said...

Assallamualaikum cikgu Sonata,

begitulah tanggung jawab yang dipikul cikgu-cikgu..lebih-lebih lagi yang berkaitan hal ehwal pelajar ni..
Kata kawan-kawan..cikgu adalah mak ,bapa ,pengasuh, pegawai kebajikan, posmen, HR dan buat segala macam kerja.. dan koreographer..

Semoga kita tabah cikgu Sonata...
Insyaallah.

ONE ZABA said...

sabauuuuuuu.......

zulkbo said...

salam..
itulah guru..
ibarat lilin..membakar diri
menerangi orang lain..kerja yang mulia..

Guru said...

assalammualaikum pn sonata

membaca pun memenatkan, apatah lagi yang menghadapinya.
moga diberi kekuatan dan kematangan dalam tindakan

aRoL said...

dugaan....memang begitulah realitinya sekarang. saya faham keadaan cikgu. abah saya cikgu, kakak saya pun cikgu, diri pun pernah jadi cikgu ganti...

kalau dah salah tu rotan ajalah cikgu...hehe..pihak kementerian ada sediakan peguam percuma tak untuk guru2...just in case..

HAMSINI said...

salam sonata mak bapa skrg memang begitu sikapnya kot. Kat sekolah saya pun sama. ada anak yg berani tengking bapa di pejabat. Kami guru rasa nak tampar je.( Bengang)

azlanlin said...

Tu laaa...bila nak pencen nihhhh..
hehehhe

ISZA said...

entah ler makbapak sekarang kan cikgu.. kena cipta peribahasa baru sebab peribahasa sayangkan anak tangan-tangankan tak leh diguna lagi..

Aida Ali said...

Salam cikgu sonata.
Saya pun suka cerita pasal kerja-kerja kita di sekolah. Tak habis-habis. Sikap ibu bapa ni kita susah nak cerita. Harap-harap mereka hormat kita dan dapat terima tindakan kita terhadap anak mereka.

windi said...

tugas cikgu sangat kompleks. bukan setakat mengajar ilmu tapi juga membina sahsiah pelajar. dugaan memang banyaaaaakkkk....hanya cikgu yang tahu.

sonata anak kancil said...

mfisma: mana2 anak bersekolah kena pantau persekolahan @ pergerakannya

sonata anak kancil said...

Rozali : public canning tak boleh lagi...tapi kita rotan dalam bilik dan ade saksi....tulis berapa kali kena rotan...semuanya bercatat!

sonata anak kancil said...

Manzlie : terima kasih ...ini pun satu doa dari CL untuk saya! doakan saya - agar saya boleh dapat menjalankan tugas dengan cemerlang!

sonata anak kancil said...

nadz : semua cikgu berperanan macam2 peranan! kalau baik cikgu - tak baik pun cikgu jugak!!!

sonata anak kancil said...

OneZaba: saban hari aku sentiasa sabauuuu............

sonata anak kancil said...

Zulkbo : ni tak best....guru ibarat lilin.....terang kan orang ...diri sendiri ranap! jadilah matahari memancarkan seluruh alam!

sonata anak kancil said...

Kl Citizen : yang menjalankan tugas begini la.....kebanyakan guru: saya yang menjalankan tugas...he3x

sonata anak kancil said...

Arol : mereka yang berkeluarga dengan cikgu...tau la keje cikgu ni....! salah tetap kena hukum....hukum pun kena tengok jugak...bukan boleh main hantam aje!

sonata anak kancil said...

Hamsini ; bila anak jadi macam tu....rujuk semula kepada ibubapanya...apa sebab jadi macam tu! anak2 ni kan cermin ibubapa

sonata anak kancil said...

Azlanlin : kalau boleh segera nak pencen!

sonata anak kancil said...

Cikgu Isza : sayang kan anak....lempang terus! tapi malangnya.....ade ibubapa yang sayang anak - ( saya kata agak melampau......cikgu... saya sendiri tak jentik anak apa lagi rotan/pukul!!! )---- ni yang masalah....sayang tak bertempat

sonata anak kancil said...

Cikgu Aida : ramai jugak bila panggil beritahua tentang hal anak mereka...mereka beri positive respon...yang "kurang" tu - mereka yang ego!!! ye saya kata ego ....ade yang guna kedudukannya....ade yg bodoh sombong!!!

sonata anak kancil said...

Windi : betul.....cikgu hari ni bukan setakat mengajar m/p saja tapi membimbing / mendidik murid bersahsiah baik.....

Azman Jaafar said...

saya pun amik kesempatan mengomen,

mak bapak memang wajar dan mesti prihatin kepada anak-anak untuk mengelak daripada kejadian tak diingini berlaku

sonata anak kancil said...

Azman Jafar : TK singgah sebentar di AGK...memang sepatutnya ibubapa mesti ambik berat tentang anak2 mereka.....