CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thank You For Dropping By & Feel Free To Be Part Of AGK

Friday, October 10, 2008

PENGHULU ISTIGHFAR

Rasulullah S.A.W. bersabda: "Penghulu Istighfar ialah engkau mengatakan "Allaahumma anta Rabbi, laa ilaaha illa anta, khalaqtanii wa ana 'abduka, wa ana 'alaa 'ahdika, wawa'dika mastatha'tu, a'udzubika min syarri ma shana'tu, abu-u laka bini'matika 'alayya, wa abu-u bidzambii faghfirlii, fainnahu laa yaghfirudzdzunuuba illa anta"

Maksudnya: “Wahai Tuhan! Engkaulah Tuhan yang mencipta dan mendidik aku, tiada Tuhan yang layak disembah kecuali Engkau. Engkau telah menciptaku dan aku adalah hamba-Mu. Aku berada di bawah janji-janji baik dan buruk-Mu yang aku tidak mampu menolaknya. Aku memohon perlindungan-Mu dari segala keburukan yang aku lakukan. Aku amat sedar segala nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku, dan aku juga sedar dengan dosa-dosaku, ampunilah aku Ya Allah. Sesungguhnya tiada yang mampu mengampunkan segala dosa kecuali Engkau.”

Beliau bersabda, "Barangsiapa yang mengucapkannya pada waktu siang dengan meyakininya, lalu dia mati pada hari itu sebelum senja, maka dia termasuk penghuni surga. Dan barangsiapa yang mengucapkannya pada waktu malam dengan meyakininya, lalu dia mati sebelum subuh, maka dia termasuk penghuni syurga".

(HR Bukhari, Tirmidzi, Ahmad dan lainnya dari Syaddad bin Aus)